Mælkebehov, håndguf, søvnbehov mv.

28. april 2008

Alder:
7 mdr.

Mælkebehov, håndguf, søvnbehov mv.

Kære Helen

Endnu en byge af spørgsmål herfra - jeg synes hvert alderstrin rejser nye spørgsmål ;o). Sara blev 7 mdr den 23. april.

Jeg havde brystbetændelse for 14 dg siden og fik vejledning i at trappe ud af amningen af dig. Det er gået over al forventning, da Sara pludselig nærmest foretrak flasken fremfor mit bryst.

Jeg giver allomin 2 og her kommer mine spørgsmål:

1) hvor stort er hendes dgl behov ialt når de ser ud fra vores dagsplan? (se nedenfor). hun tager ikke så meget ad gangen - gør det noget?

2) Hun vil kun have Allomin der er stuetemp og derfor får hun brikker, som jeg IKKE varmer. Er det ok, eller giver det mavegener at det ikke er 37 grader?

3)Hun har ingen tænder men elsker at sidde med mad i hånden og vil gerne stjæle min mad. Meget kan hun dog bide i stykker og hun kan endnu ikke finde ud af at tygge og synke rigtigt. Har du forslag til "håndguf" som hun bedre kan sidde med selv uden at få det galt i halsn hele tiden? (pt får hun agurk og knapt moden melon). Rugbrødsstænger er ikke et hit...har lavet de boller du foreslog men dem kan hun også bide store lunser af!

4) hvor mange timer i døgnet skal hun typisk sove? hun sover alt mlm 11-14 timer.

5) hun kan ikke spise brødhapsere eller mad med klumper eller hj. lavet mad endnu. Er det normalt for hendes alderstrin og kan det være fordi hun kun får pureret mad på glas/købegrød, at hun stadig ikke sover igennem (hun er ikke mæt?)?

6) Vi har i tre dage forsøgt at vænne hende fra om natten. Altså prøvet at flytte amingen kl 02/03 til eks kl 5, men det ender med minimum en times gråd og hysteri, hvorefter vi har givet hende flaske og hun tager ca ...

Annonce

... 100 ml. Så er hun vel sulten? Synes bare hun får meget mælk/mad om aftenen så undrer mig at hun klatspiser sådan og er hurtigt sulten igen - hvad synes du? Nogle enkelte gange har hun sovet fra ca 24 til 04 hvilket er den bedste præstation hun har haft!

7) Synes dog at hun klatspiser en del? - se planen.

Her kommer lige vores plan så du kan se, hvordan vores dage for det meste er(går dog MEGET op og ned for tiden pga af natteuroen):

ca 6.30-7.30: godmorgen
ca 8 flerkornsgrød el. havregrød ca ½-1 dl vand af kop evt lidt sveskemos
ca 9.30/10 flaske ca 100 ml MME og lur ½-1 time
ca 11.30 glasmad ca 100- 200 gram (½-1 glas) smørklat vand af kop evt frugtmos til dessert
ca 13 flaske MME ca 100 ml og går tur i barnevogn. Sover ca 2-2½ time
ca 15.30/16 Ammes og tilbydes frugt og frugtmos af forskellig slags. Hvis ikke spist så meget til frokost tilbydes hun risgrød også.

EVT en powernap og aftensmadtiden afhænger af om hun sover. Hvis ikke så:

ca 18 Aftensmad: mad fra glas som til frokost. Agurkestænger i hånden, vand af kop frugtmos til dessert. Tilbydes lidt MME af flaske ca 60 ml efterflg.

19-21 Flaske ca 100 ml MME, puttes. ofte en del uro i kroppen og gråd.

Vågner som regel et par gange i løbet af aftenen og græder. Hun virker ikke smertepåvirket men vendes, får sut eller ammes (1 gang max).

ca 23.30 (ammes- udfases nu) Flaske MME - tager ca 100 ml
ca 02/03/04 Vågner og græder utrøsteligt til hun får mælk , MME - tager ca 60 ml. Sover ofte videre ovre i vores seng....
ca 6 Ammes evt afh. af sidste tid for amning.

Håber du kan svare mig på alle mine spørgsmål ud fra de givne oplysninger.

Venlig hilsen
Karin

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to